Kitap Yorumu: Algernon'a Çiçekler-Daniel Keyes

algernon'a çiçekler, daniel keyes, flowers for algernon

Uzun süredir yorum yaz(a)mıyordum. Buna beni çok etkileyen bir kitapla son vermeye karar verdim.


Charlie Gordon düşük zekalı bir yetişkindir. Çocukluğunda ailesi Charlie'nin normal(!) bir evlat olması için onu sayısız doktora götürmüştür ama tedavilerin hiçbiri işe yaramamıştır. Küçükken annesi tarafından akıllı olma konusunda o kadar baskı görmüştür ki 32 yaşında bir yetişkinken bile akıllı olmak istemektedir ve bu konuda oldukça isteklidir. Bu özelliği de Charlieyi doktor Nemur ve Strauss'un yapacakları deneyde mükemmel denek yapar.

Deneyin amacı zeka oranını arttırmaktır. Bu deney öncesinde farelerle yapılmış ve Algernon adındaki farede başarıya ulaşarak iq'sunu diğer farelerin iki katına çıkarmıştır. Charlie deneyde kullanılacak ilk insandır ama akıllı olma ve başkaları tarafından sevilme, onlarla konuşabilme isteğiyle bu deneyi kabul eder. Deney başladıktan sonra Charlie ilerleme raporu yani gün içinde aklına gelen her şeyi yazması istenir. Zaten kitap da Charlienin raporlarından oluşuyor. Charlienin akıllı olma serüvenine çok yakından tanık oluyoruz yani.

İlk ilerleme raporları birçok yazım yanlışıyla doluyken deney etkisini gösterdikçe bunların düzeldiğini görüyoruz. Gittikçe Charlienin kendini ifade edişi daha felsefik-bilimsel bir şeye dönüşüyor. Bu sırada hatıraları da geri dönmeye başlıyor ama tahmin de edilebileceği üzere pek hoş hatıralar değil bunlar. Annesinin onu neden sevmeyi bıraktığını, onu neden kardeşinden uzak tuttuklarını, insanların ona neden güldüklerini anlamaya başlıyor.

Charlie, dahi denilebilecek bir zeka seviyesine ulaştığında geçmişinden getirdiği ve geleceğini etkileyecek birçok sorunla boğuşmaktadır. Algernon'un zekasında görülen ani gerileme de olayın tuzu biberi olur. 
algernon'a çiçekler, daniel keyes, flowers for algernon
"Nasıl oluyor da, kolsuz ve bacaksız doğan insanlardan faydalanmayı akıllarından bile geçirmeyen dürüst ve duyarlı kişiler, düşük bir zeka düzeyiyle doğanları istismar etmekte bir mahsur görmezler?"

Oldukça hüzünlü bir kitap Algernon'a Çiçekler. Uzun süre ne aklımdan ne de kalbimden çıkacağını sanmıyorum. Düşük zekalı bireylere karşı bakış açımızla ilgili son derece haklı mesajlar da vardı kitap boyunca. Farkındalık kazandırması için özellikle gençlere okutulmalı diye düşünüyorum. 

Çıkarılacak türlü türlü ders bulunduran bu kitabı şiddetle tavsiye ediyorum. Kitapçınızdan, en yakın kütüphanecinizden ısrarla isteyiniz. Yazmama gerek yok herhalde ama 5 üzerinden 5 verdim kitaba.


Algernon'a Çiçeklerden Alıntılar


"Korkuyorum. Hayattab veya ölümden değil, veya hiçlikten değil, hiç var olmamışım gibi o ışığı harcamış olmaktan korkuyorum." Sayfa 298

"Ama şimdi biliyorum ki, hepinizin atladığı bir şey var: Sevgi ve şefkat eli değmeyen zeka ve eğitim beş para etmez." Sayfa 262

"Size şunu hipotez olarak sunuyorum: Sevgi alma ve sevgi verme yeteneğinden yoksun olan zeka, zihinsel çöküşe, nevroza ve muhtemelen psikoza bile yol açar. Ve ben-merkezci bir amaca odaklnan ve insan ilişkilerini dışlayan bir beynin, sadece şiddete ve acıya neden olacağını da eklemek istiyorum." Sayfa 263

"Ben insanların bana güldüklerini kısa bir süre önce öğrenmiştim. Şimdi şunu fark ediyorum ki, ben de bilmeden bana gülerken onlara katılmıştım. İşte, beni en çok üzen bu." Sayfa 211



Keyifli günler :)

Share:

17 yorum

  1. Beni de çok etkileyen kitaplardan biridir.Japon dizisine uyarlandığını görünce haberim olmuştu.Dizisi de güzel ama kitap bir tık,hatta bir kaç tık önde her zaman ki gibi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizinin trailerını izledim hoşuma gitti. En kısa zamanda izlemek istiyorum :)) Kitabı kadar güzel olmadığını bilerek başlarsam hayal kırıklığına uğramam o halde, teşekkürler ^____^

      Sil
  2. Konusu çok ilgimi çekti:) kitap hakkında bilgim yoktu. Öğrenmiş oldum ve en kısa zamanda okumalıyım galiba. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okunacaklar listesinde üstte olmayı hak eden bir kitap kesinlikle :))

      Sil
  3. 138 kitaptan oluşan okuyacaklarım listesinde aylardır ilk 10 da ne kadar kitap eklersem ekleyim yeri değişmedi ama bir türlü okumak kısmet olmadı. oldukça merak ettiğim bir eser aslında kendileri. hemde etkileyici olduğunu kaliteli bir dram olduğunu söylüyor okuyanlar ve en son Jodi Picoult'tan sonra dram okumayalı bayağı zaman olmuştu. Konusu ilgi çekici duruyor. En kısa zamanda okumaya çalışacağım inşallah. güzel yorumun için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En uygun zamanı bekliyor demek ki kitap :)) Jodi Picoult hiç okumadığım için bir karşılaştırma yapamayacağım ama dram kelimesini oldukça hak eden bir kitap. Okuyup beğenirsin umarım, rica ederiim ^___^

      Sil
  4. Çok sıradışı bir konusu var, ilgimi çekti

    YanıtlaSil
  5. Vay canına! Bu harika yorumun ve kitabın olağanüstü kurgusu nedeniyle kitap, listeme eklendi. ^_^ Alıntılar da muhteşem, emeğine sağlık! Ve tabii ki fotoğrafların asilliği göz kamaştırıcı! ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okunacaklara eklemene vesile olduysam ne mutlu bana :')) Çok teşekkür ederim İrem<33

      Sil
  6. aslında kitap okunacaklar /adinilmesi gerekenler listemde ama yorumunla altı da çizildi , çok teşekkr ediyorum keyifli okumaların olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim o halde :') Umarım okuyup beğenirsin, teşekkürler :)))

      Sil
  7. Böyle detaylı ve uzun kitap yorumları yazmana sevindiğimi söylemek isterim :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hmmmm mesaj alındı :D Umarım önümüzdeki günlerde de sevindirebilirim :))

      Sil
  8. Kitabı da okursan seveceğine eminim :))) Çok teşekkürler<33

    YanıtlaSil
  9. Tam da elime geçtiğimi zaman diliminde yorumunu görmüş olmamm :) Okumak için sabırsızlanıyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle güzel denk gelişleri çok seviyorum :)) Umarım keyifle okuduğun bir kitap olur :)

      Sil

Bir merhaba, iyi günler ya da sağlıcakla kalın da kafi!