Kitap Yorumu: Otranto Şatosu-Horace Walpole #kom2018 #geok

M E R H A B A L A R
Blogda daha önce bahsetmiştim Büyülü Ayraç blogundan Berfin'in Gotik Edebiyat Okuma Kulübü kurduğunu. Geçtiğimiz ay açılışı gotik eserlerin ilki olarak kabul edilen Otranto Şatosu ile yaptık.

Otranto Şatosu, Prens Manfredi tarafından yönetilmektedir. Manfredinin oğlu evleneceği gün gizemli bir şekilde dev bir miğferin altında kalarak can verir. Manfredinin tek varisi yok olunca şatonun hakimiyetini kaybetme korkusu Manfredinin zalim planlar kurmasına neden olur. Bu sırada şatoda gizemli olaylar arka arkaya patlak vermeye başlar.

Çabuk okunan bir kitap olmasına rağmen Otranto Şatosunu pek sevemedim ben. Bunun en öne çıkan nedeni karakterler kesinlikle. Karakter derinliğinden ve gelişiminden yoksunlardı. Özellikle Manfredinin karısı Ippolita çok sönük, olayların seyrinin değişmesinde hiçbir etkisi olmayan bir karakterdi. Sürekli Manfredinin ağzından çıkacaklara bakıyor oluşu beni çıldırttı adeta.


Kitabın 1700'lü yıllarda yazılmış olduğunu göz önüne alırsak belki biraz fazla yükleniyor olabilirim. O döneme göre iyi olabilir ama günümüz okuyucusunu tatmin edecek bir kitap değil kesinlikle. Gotik türünün meraklısıysanız; bu şatolar, karanlık mahzenler, gizli geçitler, hayaletler edebiyata ilk olarak nasıl girmiş diye merak ediyorsanız o zaman okumanızı öneririm. Aksi takdirde pek de gerekli olduğunu düşünmüyorum. 

Beni rahatsız eden bir noktayı daha söyleyip yorumu bitireceğim. Kitabın birinci basımına yazar bir önsöz yazmış ve bu önsözde sanki hikayeyi kendisi yazmamış da bir kitaplıkta bulunan İtalyanca halini İngilizceye çevirmiş gibi anlatmış. Anlatırken de bol bol övmüş yazarı (kendisini) hatta. Sonra kitabın ikinci baskısına bir önsöz daha yazmış ve burada da okurlarını kandırdığı için özür dilemiş. Kamuoyundan olumlu tepkiler gelince kitabı sahiplenmiş yani. Bu davranışı da kitaba olumsuz bir şekilde başlamama neden oldu. Kadın olsaydı hoş görürdüm ama mevkisi de gayet iyi olduğu halde okuyucuyu kandırması hoşuma gitmedi. Okuyuculardan olumlu tepki gelmeseydi asla sahiplenmeyecekti demek kitabını.

Öyle işte. Klasik Okuma Şenliği 2018'in ve Gotik Edebiyat Okuma Kulübünün ilk kitabı olan Otranto Şatosu böylelikle benden 5 üzerinden 2 yıldız aldı. Meraklılarına duyurulur :D Peki siz okudunuz mu Otranto Şatosunu ya da okumayı düşünüyor musunuz? Okuduysanız kitap hakkında ne düşünüyorsunuz? Buyrun yorumlara^^ 
Keyifli günler!

Share:

8 yorum

  1. Önsöz olayı kafamı kurcaladı.

    Bu arada yeni ayın Pazar 6'lılarını bekliyoruz :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendi yazmamış gibi davranmış eseri bu yüzden biraz itti beni :/
      Yayınlandılar :D

      Sil
  2. Ben de 2/5 puan verdim Eslem, inanılmaz sıkıcı bir kitaptı. :D Yalnız kitabı nasıl sevmediysem yazarın kendini başkasıymış gibi övdüğünü unutmuşum. :D Sanırım bunu yapmak o dönemde modaymış, birkaç yazarda daha görmüştüm diye hatırlıyorum ama emin değilim :3

    YanıtlaSil
  3. Adı itibariyle merak ettiğim bir kitaptı lakin bu yorumdan sonra okumayı düşünmüyorum desem yalan olmaz. Eleştirisine güvendiğim bir okursun çünkü. :')

    YanıtlaSil
  4. Gotik edebiyatını merak ettiğim zamanlarda bu türün öncüsü olan bu kitapla başlamak istemiştim bende ama sonuç sevemedim :) anlam bütünlüğü yok gibiydi sanki öyle hatırlıyorum.Bu tür de daha güzel kitaplar okumak dileğiyle.

    YanıtlaSil
  5. Kitabı ilk kez duydum. Hasan Ali Yücel klasiklerinden olduğu için ilerleyen zamanlarda okuyabilirdim ama bu yorumdan sonra acele etmeyeceğim :-)

    YanıtlaSil
  6. Senin bu yorumlarından sonra okumayı kesinlikle düşünmüyorum. :D

    YanıtlaSil
  7. Sanırım okuyacak daha keyifli kitaplar var listemde...şimdilik okumayı düşünmüyorum.

    YanıtlaSil

Bir merhaba, iyi günler ya da sağlıcakla kalın da kafi!